Biasakah anda tersepit di kaki lima pasaraya? Inilah senario yang sedang giat berlaku di Malaysia sejak akhir-akhir ini. Pasaraya besar di lihat berlumba-lumba menambah bilangan pasaraya mereka di Malaysia. Tetapi yang sedihnya ada diantara pasaraya ini membiarkan kaki lima pasaraya mereka diceroboh oleh golongan peniaga yang tamak tanpa mengambil kira keluasan yang sepatutnya dinikmati oleh pengguna untuk keselesaan mereka membeli belah bersama troli yang dibekalkan oleh pasaraya berkenaan.
Antara ruangan kaki lima yang diceroboh:
1. Ruangan 'food court'. Di ceroboh dengan menambahkan jumlah kedai yang menjual minuman, kuih muih, pakaian, sehinggakan meja dan kerusi yang ada terpaksa di dekatkan sehingga pengguna bersama troli tersepit di antara meja.
2. Ruangan mesin ATM. Kedai-kedai kecil didirikan berdekatan dengan mesin ATM sehinggakan bila ada seorang pengguna di mesin ATM berkenaan. Pengguna yang membawa troli tidak boleh melalui kawasan itu sehingga terpaksa menunggu pengguna mesin ATM berkenaan beredar. Barulah laluan itu selesa untuk dilalui.
3. Ruangan di dalam pasaraya. Ada pasaraya yang meletakkan barangan di tengah-tengah ruangan antara rak barangan. Ini menyukarkan pengguna untuk berselisih antara 2 troli.
4. Tempat parking kereta. Kedai menjual pakaian didirikan di tempat parking kereta yang berhampiran pintu masuk pasaraya. Menyebabkan ruangan parking kereta yang berhampiran dengan pasaraya berkurangan. Keadaan ini mengakibatkan pengguna terpaksa meletakkan kereta agak jauh dari pasaraya. Ini menyukarkan bagi ibu-ibu mengandung, kerana terpaksa berjalan agak jauh.
Keadaan ini berlaku kerana sikap pasaraya yang hanya mementingkan keuntungan sahaja. Tanpa mempedulikan hak-hak pengguna untuk berbelanja dalam keadaan selesa di pasaraya berkenaan. Harap pasaraya-pasaraya yang mengamalkan sikap seperti ini, dapat mengubah laluan kaki lima di pasaraya mereka supaya lebih mesra pengguna. Kami ingin keselesaan. Bukan kesesakan dan kesempitan.
Jadilah Pengguna Yang Bijak!!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan